Ei puoluetukea kuntavaaleihin

22.11.2009

Suomen Sitoutumattomat ry:n vuosikokous 21.11.2009 teki seuraavanlaisen julkilausuman: Valtakunnallisen puolueisiin sitoutumattomien kattojärjestön Suomen Sitoutumattomat ry:n mielestä eduskunnan ei pidä hyväksyä esitystä vaalirahoituslain uudistamisesta esitetyssä muodossa. Puolueiden neuvotteluissa on sovittu, että seuraavissa kuntavaaleissa annetaan puolueiden kunnallisjärjestöille vaalitukea kaksi miljoonaa euroa. Suomen Sitoutumattomat ry. on sitä mieltä, että tällainen päätös vääristäisi kansalaisten mahdollisuutta osallistua kuntavaaleihin tasavertaisesti. Vuoden 2008 kuntavaaleissa puolueisiin sitoutumattomia ehdokkaita oli 87 kunnassa yhteensä yli 1000. Heitä äänesti noin 58000 suomalaista. Sitoutumattomat saivat 73 kunnassa yhteensä 286 valtuustopaikkaa. Kansalaisilla pitää olla mahdollisuus äänestää paikallisisssa vaaleissa muitakin kuin puolueiden ehdokkaita. Jos kuitenkin veronmaksajien rahoilla tuetaan kahdella miljoonalla eurolla puolueiden työtä paikallisvaaleissa, jäävät omarahoituksella toimivat sitoutumattomat listat ja ehdokkaat eriarvoiseen asemaan.